Wat weet je van je omgeving

Het klinkt allemaal zo simpel. Je zoekt in de markt wat je nodig hebt, je koopt het in, sluit een contract af en dan maar de vingers crossed en hopen dat het allemaal gebeurt zoals je had gedacht. Maar wat garandeert dat het ook zo gaat zoals je had bedoeld? Eigenlijk helemaal niks, want je weet niet wat de anderen in jouw organisatie er van weten. En als ze het weten wat doen ze er mee? Daar kun je alleen maar naar raden. Dus het lijkt me beter om daarvoor op onderzoek uit te gaan. Goed te bekijken wat er gebeurt en hoe we daar op moeten gaan inspelen. Anderzijds is het zo dat iedereen denkt dat als het vooraf goed geregeld is, het gaat verkeren zoals beoogd. 

Misschien willen ze er helemaal niet mee werken

We komen vaak tegen dat alles perfect is geregeld. Om door een ringetje te halen en de mensen er gewoon niet mee willen werken. Dat heeft dan er vaak mee te maken dat contractmanagement nog als een ondergeschoven kindje wordt gezien. We leven ons nauwelijks in in de werkelijke wereld van de interne klant, de stakeholder. En daarnaast leeft de ander zich al helemaal niet in in de wereld van de inkoper of de contractmanager. Dat kan hem of haar geen bal schelen, want zij zijn niet op de wereld om rekenschap te houden met degene die het allemaal veroorzaakt.

En hoe komt dat dan allemaal

De reden waarom de ander zich niet interesseert in het werk van de contractmanager is dat het zijn wereld niet is. Dat men zich niet betrokken voelt wanneer er gedeald wordt en dat het vaak de diepgang ontbreekt over de wereld van de ander. Dat komt omdat we daar niet mee bezig zijn en dat het gevolgen ver in de toekomst liggen. Daarom komt dat en daar gaan we niet meteen wat aan veranderen om er even aandacht aan te geven. Daar is meer voor nodig en daarvoor moeten partijen maar eens een keer goed met elkaar gaan praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *