Een pre-incassoprocedure is een procedure waarbij wordt getracht de openstaande rekening bij een debiteur te incasseren alvorens daadwerkelijk een incassoprocedure bij een incassobureau te starten met de bijbehorende rente en administratiekosten. Dit is vooral gemakkelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen, omdat zij vaak te maken hebben met vaste klanten die door een daadwerkelijke incassoprocedure bij een incassobureau verjaagd zouden kunnen worden.
In het geval van een pre-incassoprocedure wordt expliciet per brief, e-mail of sms vermeld dat dit de laatste keer is dat het openstaande bedrag door de debiteur kan worden betaald voordat een daadwerkelijke incassoprocedure wordt gestart. Het bankrekeningnummer van de crediteur wordt hierin vermeld en het komt voor dat een e-mail de mogelijkheid biedt om direct met iDEAL te betalen. Ook wordt duidelijk gemaakt dat niet-betaling leidt tot een daadwerkelijke incassoprocedure.
Tegenwoordig worden SMS en/of e-mail ook gebruikt voor een zogenaamde aanmaning waarin staat dat de betalingstermijn waarbinnen betaald moet worden bijna is verstreken en dat daarna een daadwerkelijke incassoprocedure wordt gestart door een incassobureau. Dit stimuleert de debiteur om op tijd te betalen.
Door de debiteur direct na verzending van de factuur tot het verstrijken van de betalingstermijn op zijn rechten en verplichtingen te wijzen, kan de crediteur direct na het verstrijken van de betalingstermijn door een incassobureau een daadwerkelijke incassoprocedure starten.
Aanrader
Wil je een pre-incassoprocedure starten of een andere incassoprocedure? Dan raad ik Agin Otten aan. In tegenstelling tot incassobureaus en de advocatuur heeft Agin Otten, als gerechtsdeurwaarder zijnde, het gehele traject in eigen hand. Dit houdt in dat zij het buitengerechtelijke, gerechtelijke en executietraject zelfstandig voor u behandelen. Hierdoor is Agin Otten sneller, transparanter en kostenbesparend. Bovendien houden schuldeisers én schuldenaren dezelfde contactpersoon voor het gehele traject, die via een rechtstreeks telefoonnummer en emailadres bereikbaar is, waardoor optimale kennis van de zaak is gewaarborgd. Géén callcenters of dossierbehandeling via diverse afdelingen, maar persoonlijke incasso zoals het hoort.