Hoe kan je een online merk oprichten in 2022

Je eigen zaak oprichten is een grote mijlpaal voor heel wat mannen. Door je vleugels uit te slaan en voor jezelf te beginnen werken, kom je in een volledig nieuwe wereld terecht.

Je zal niet meer afhankelijk zijn van een loonstrookje en van de goede wil van iemand of iets anders. 

Dergelijke vrijheid komt natuurlijk ook met tal van nieuwe verantwoordelijkheden en in het begin kan dit voor heel wat stress zorgen, zeker als je geen goede thuiswerkplek hebt.

Je eigen bedrijfje beginnen is vandaag de dag gelukkig makkelijker dan ooit tevoren. Via het internet kan je voor zo goed als geen geld op een paar uur tijd beginnen met een nieuw bedrijf, en je kan er volledig je eigen visie in uitwerken.

Maar daarna wordt het iets moeilijker. Hoe kan je van een idee en een rudimentaire start-up groeien tot een stevige online aanwezigheid en een bekend online merk worden?

In dit artikel geven we je enkele tips, zodat jouw bedrijfje kan uitgroeien tot een belangrijke speler in wat voor sector je dan ook wenst.

Zoek een goede niche

Het succes van een online merk staat of valt met de keuze van je niche.

Een niche in deze zin is een bepaald onderwerp of doelgroep waar je je op richt, een segment van een grotere sector.

Er zijn tal van grote populaire sectoren waarin je actief kan zijn, zoals Mode of Technologie, maar als je je bedrijfje op dat niveau houdt, krijg je te kampen met duizenden concurrenten.

Het is dan aartsmoeilijk om op te vallen en om mensen te overtuigen om zaken met jouw merk te doen.

Waarom zouden ze immers voor jou kiezen, wat onderscheidt jou van de duizenden andere bedrijven in deze brede sector, die meestal al jaren meer ervaring hebben?

Het is daarom van cruciaal belang dat je dieper ingaat op een bepaalde niche. 

Zo kan je je bijvoorbeeld richten op Feestkledij voor kinderen binnen de sector Mode, of mobiele applicaties voor Android voor 50-plussers bij Technologie.

Ja, je spreekt zo veel minder mensen aan, maar omdat je een bepaalde doelgroep rechtstreeks aanspreekt, zullen mensen die op zoek zijn naar producten binnen die sector veel sneller bij jou terecht komen. 

De concurrentie is veel beperkter, en hoe nauwer je niche is, hoe makkelijker het is voor jou om je als expert binnen die niche te profileren.

Los een probleem op

Eens je een nauwe niche hebt gevonden, is het een goed idee om nóg dieper te graven en te kijken met welke problemen die niche te kampen heeft.

Stel je in de schoenen van je doelpubliek, en doe onderzoek naar welke problemen die mensen hebben.

Nemen we even het voorbeeld mobiele applicaties voor Android voor 50-plussers  erbij, dan kan je misschien ontdekken dat je doelgroep problemen heeft met het installeren van mobiele applicaties.

Als jouw merk er dan een punt van maakt om dit probleem op te lossen en die mensen te helpen, zal je snel klanten aantrekken en een trouw publiek vergaren.

Geef mensen een reden om bij jou te gaan

Het zal zelden het geval zijn dat jij de enige bent in je niche die een bepaald probleem oplost. Je zal tegen andere bedrijven moet strijden voor de aandacht van klanten.

Hoe kan je mensen overtuigen om voor jou te kiezen?

Helaas is gewoon een beter product hebben niet voldoende, je zal ook bepaalde aansporingen moeten doorvoeren.

Denk aan cadeautjes en bepaalde promoties, zoals 30% korting op dit of dat, een extra product B bij aanschaf van product A, enzovoort.

Je kan denken dat dit niet toepasbaar is op jouw sector, maar niets is minder waar. 

Er is geen enkele sector waar mensen niet extra kunnen worden gemotiveerd door een promotie, denk bijvoorbeeld aan extra speeltijd bij videogames, een demoversie van een applicatie, een online casino bonus, de eerste maand gratis bij een abonnementsdienst, enzovoort.

Denk na over schaalbaarheid

Een nauwe niche hebben waarbinnen je problemen oplost voor je doelpubliek is bijna een gegarandeerde formule voor succes, maar net omdat je zo nauw gaat, kan je later merken dat het niet zo makkelijk is om bepaalde inkomensplafonden te doorbreken.

Als je echt veel geld wil verdienen, loont het dus om op voorhand goed na te denken over hoe je jouw merk en bedrijfje gaat schalen.

Hiermee bedoelen we niet je niche loslaten en gewoon aan iedereen beginnen verkopen. 

Dat kan in principe werken als je erg populair bent geworden en je merk bij veel mensen bekend in de oren klinkt, maar doorgaans is het beter om je binnen je doelpubliek te houden en na te denken over hoe je er meer geld uit kan halen.

Dit kan zijn door additionele producten te ontwikkelen, andere problemen op te lossen, of door globaler te denken en jouw strategie los te laten in andere talen en in andere landen.

Het is ook een prima idee om een nieuwsbrief op te stellen of de emailadressen van je klanten te verzamelen, zodat je hen altijd op de hoogte kunt houden van eventuele nieuwe producten.

Mensen die reeds van jou hebben gekocht zijn immers veel meer geneigd om nog eens iets te kopen, ze zijn al “warm” voor je merk.

Doe niet alles zelf

In het begin van je bedrijfje zal je wellicht alles zelf willen en kunnen doen. Dat is goed voor de portemonnee, en zo hou je volledige controle over elk aspect.

Maar eens je begint te schalen, zal je al snel merken dat er veel te veel werk zal zijn om zelf te doen.

En zelfs als je het zelf zou kunnen blijven doen, wil je echt 80 uur per week werken?

Overweeg daarom om bepaalde taken te “outsourcen”, uit te besteden aan andere mensen.

Zo kan je bijvoorbeeld freelancers inhuren voor je website design, klantendienst, opstellen en vertalen van teksten, en tal van andere aspecten.

Een goede regel is om na te denken over wat jouw gewenst uurloon is. Als dat bijvoorbeeld €50 is, dan kan je al het werk dat minder dan €50 per uur waard is uitbesteden aan anderen. 

Dat betekent dat jij meer tijd hebt om je te richten op waardevoller werk, zoals marketing, nieuwe producten ontwikkelen, klantenbinding, enzovoort.

Geef niet zomaar op

En tot slot de laatste tip: een eigen bedrijfje oprichten is eenvoudig, maar een succesvol online merk beheren zal tijd en moeite vergen.

Wees niet ontmoedigd als je na een paar maanden (of zelfs jaren) nog geen succes hebt, blijf eraan werken.

Natuurlijk moet je wel om de zoveel tijd analyseren waarom het precies misloopt. 

Als blijkt dat er een fundamenteel probleem ligt in je aanpak van je niche en hoe je de problemen oplost, is het zeker tijd om wijzigingen door te voeren!

Maar besef dat de meeste succesvolle entrepreneurs meerdere keren faalden voor ze succes hadden, en dat jij geen uitzondering zal zijn.

Blijf werken en je volle aandacht op je bedrijfje richten, hou de bovenvermelde tips in gedachten, en voor je het weet zal je een succesvol en bekend online merk hebben!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.