Als ondernemer een zakelijk pakket versturen? Dan heb je veel verschillende mogelijkheden tot jouw beschikking. Er komen steeds meer vervoerders bij die jou hiermee kunnen helpen. Alleen werken ze niet allemaal op dezelfde manier. Zo heb je bijvoorbeeld te maken met veel verschillende tarieven, zijn er bepaalde contracten te vinden en heeft lang niet iedere pakketdienst dezelfde levertijden beschikbaar. Als ondernemer wil je wel altijd duidelijkheid hebben voor jezelf en jouw klanten. Het is daarom belangrijk dat je een aantal zaken op een rij gaat zetten voordat je de producten daadwerkelijk te koop aanbiedt.
De voorwaarden voor het pakket bekijken
Zakelijke pakketten behoeven net een andere behandeling dan de pakketten die je als particulier verzendt. Als particulier ben je immers niet voortdurend in de weer met het vinden van de beste verpakkingsmaterialen en dozen. Wanneer je iets naar de klant stuurt, moet je hier dus al over nagedacht hebben voordat de producten aangeboden worden. Sommige pakketdiensten hebben hierover ook voorwaarden opgesteld. Dankzij deze voorwaarden weet je bijvoorbeeld precies hoe groot een bepaald pakket mag zijn, hoeveel het pakket mag wegen en welke tarieven hierbij horen. Iedere vervoerder hanteert hier weer andere afmetingen voor, waardoor vergelijken een vereiste is.
Een duidelijke levertijd op kunnen stellen
Daarnaast moet je de tarieven en levertijd duidelijk kunnen communiceren. Als ondernemer wil je aan jouw klanten laten weten wanneer ze de producten kunnen verwachten. Binnen eigen land zal dit vaak de volgende dag nog kunnen zijn als producten direct leverbaar zijn, maar er zijn ook pakketdiensten die hier net iets langer over doen. Ook dat moet duidelijk worden gemaakt voor het plaatsen van een bestelling. Als ondernemer zorg je er op deze manier ook voor dat er geen onenigheid ontstaat. Je kunt dan een pakketdienst hier ook op aanspreken als het niet volgens afspraak gaat verlopen.