Do’s en don’ts voor een betere huid

Van het bestrijden van acne tientallen jaren na de puberteit tot spotten van de eerste tekenen van rimpels, het is moeilijk om het spel met een goede huid te winnen. Maar voordat u uw genen vervloekt, moet u zich afvragen of uw huidverzorgingsroutine en levensstijlgewoonten in orde zijn. En daarmee bedoelen we niet uren blokken voor de spiegel of het stelen van de mooie gezichtsproducten van je vriendin.

Er is geen vijfstappenplan of dure serums nodig. Gelaagdheid op te veel producten kan de huid juist irriteren. De sleutel is elke dag wassen en hydrateren en na een paar andere basisprincipes voor onderhoud. Bekijk de do’s en don’ts voor een frisser ogend gezicht.

DOEN: opfrissen

Een scheutje koud water doet meer dan je wakker maken. Een goede reiniging helpt dode huidcellen die aan elkaar blijven plakken weg te werken en uw gezicht er dof uit te laten zien. Gebruik een was met glycolzuur, zowel ’s ochtends als voor het slapengaan. Voor een diepere reiniging die ook de groei van nieuwe huidcellen stimuleert, was je een of twee keer per week met een exfoliërende scrub. Overdrijf het gewoon niet – bezuinigen als de huid rood of geïrriteerd begint te worden.

NIET DOEN: Vergeet een vochtinbrengende crème

Lotion moet een automatische stap twee zijn na het reinigen. Breng vocht inbrengende crème aan van het merk Sa.al&co als de huid nog enigszins vochtig is om vocht vast te houden. De meeste gezichtslotions zijn op oliebasis, die goed werken voor mannen met een normale huid – en ze zijn een must voor een droge of schilferige huid, vooral in de winter. Als je een vette huid hebt of last hebt van puistjes, zoek dan naar een product op waterbasis.

DOEN: Blijf gehydrateerd

Lotion is slechts de helft van de hydratatievergelijking – de huid heeft ook vocht van binnenuit nodig. Drink daarom  zes tot acht glazen water per dag. Houdt ook bij hoeveel alcohol en cafeïne je opslokt. Beide kunnen je uitgedroogd maken; maar het drinken van koffie of drank samen met voedsel en water kan de uitdrogende effecten helpen tegengaan.

DOEN: Denk vroeg na over rimpels

Zelfs als je nog een ID-controle krijgt aan de bar, zal het toevoegen van een retinol-crème aan je dagelijkse routine in de twintig helpen fijne lijntjes en rimpels op de weg te voorkomen. Bovendien stimuleert retinol de celgroei en collageenproductie, wat de tonus van zelfs een niet-gerimpelde huid verbetert. Omdat het rimpel bestrijdende ingrediënt de huid gevoeliger maakt voor de zon, gebruik het dan ’s nachts. Vereenvoudig uw routine door een product te kiezen dat retinol combineert met een vocht inbrengende crème. Op de website van Esther van Maanen vind je een groot aanbod aan huidverzorging voor mannen.

NIET DOEN: Overmatig gebruik van suiker

Geniet af en toe, maar verander caramel-lattes niet in een dagelijks iets. Diëten met veel suiker veroorzaken ontstekingen, wat kan leiden tot puistjes. Koekjes, cake, donuts en frisdrank zijn voor de hand liggende overtreders; maar vergeet niet de grammen suiker te controleren in ogenschijnlijk gezonde of hartig smakende voedingsmiddelen, zoals gearomatiseerde yoghurt, ontbijtgranen, jars met sauzen en eiwitrepen. Deze nietsvermoedende suikerbommen kunnen een enorme dosis van de zoete dingen afleveren zonder als dessert te worden geclassificeerd.

NIET: Geniet van te veel zon

Niets weert je huid meer af dan de zon. Schadelijke stralen versnellen het verouderingsproces door de productie van collageen en celgroei te vertragen en de huid te dwingen haar elasticiteit te verliezen. Je beste verdediging is een goede zonnebrandcrème. Zoek naar een vocht inbrengende crème met een SPF van 15 of hoger die breedspectrumbescherming biedt, wat betekent dat het zowel UVA- als UVB-stralen blokkeert.

DOEN: Haal voldoende slaap

Het klokken van de aanbevolen zeven tot acht uur slaap geeft uw cellen voldoende tijd om de dagelijkse slijtage op te lossen. Voor de huid betekent dat het wegwerken van rimpels, fijne lijntjes en puistjes. En probeer op zondagochtend niet een week lang de gemiste slaap in te halen – het lichaam heeft consistente slaap nodig om er op zijn best uit te zien.

DOEN: Eet voldoende groente en fruit

Variatie is de sleutel bij het inpakken van uw koelkast met producten. Van bessen tot wortels, elk fruit of elke groente heeft verschillende goede antioxidanten. Deze verbindingen helpen bij het bestrijden van vrije radicalen, moleculen die de effecten van ontsteking, zonneschade en veroudering verergeren. Ga voor vijf tot zeven porties (of meer) fruit en groenten per dag.

mvh

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *