Als online webshop verzend je veel pakketjes. Een slecht verpakt product loopt een groter risico om beschadigd te worden. Met een beschadigd product tover je helaas geen glimlach op het gezicht van je klanten. Er is zelfs een kans dat ze nooit meer iets bestellen in je webshop. Een goede verpakking is dus belangrijk. In deze blog hebben we de meest voorkomende fouten op een rijtje gezet en leggen we uit hoe je deze fouten kunt vermijden.
Verpakkingstape
De verpakking moet goed gesloten zijn. Spaarzaam zijn op verpakkingstape is niet goed, maar te veel tape gebruiken is ook niet verstandig. Als eerste verbruik je hierdoor veel meer materialen en heb je meer kosten. Daarnaast verhoogt het ook de ergernis bij diegene die de doos moet openen. Het is frustrerend als je een pakketje binnenkrijgt en zoveel moeite moet doen om het open te krijgen. Daarnaast gebruik je grove middelen om de doos open te krijgen en hierdoor kan de inhoud beschadigd worden.
Binnenkant
Niet alleen de buitenkant van de doos is van belang. Je moet ook rekening houden met de manier waarop je alles aan de binnenkant verpakt. Een doos zonder opvulmateriaal mag dan wel goedkoper zijn, maar de risico’s op schade zijn aanzienlijk groter. Ook gebruiken veel bedrijven 1 soort opvulmateriaal voor alle producten. Je riskeert hiermee dat sommige producten alsnog beschadigd raken. Je kan het beste meerdere opvulmaterialen hebben. Hierdoor weet je zeker dat je de beste hebt.
In de verpakking zit ook vaak de factuur of andere verzendformulieren. Dit zijn belangrijke documenten die de klant het liefst netjes ontvangt. Soms kan het voorkomen dat het papier tijdens het transport verfrommeld wordt. Zorg er dus voor dat dit niet kan gebeuren.
Maat dozen
Ieder product is anders en heeft een andere maat. Niet elke doos past hierbij. De meeste bedrijven hebben een aantal soorten dozen en kiezen de doos die het beste bij het product past. Hierdoor kan het voorkomen dat de doos veel te groot is. Hierdoor loop je meer risico op beschadiging, want het product heeft meer bewegingsruimte. Daarnaast moet je meer opvulmateriaal gebruiken en dit zorgt weer voor hogere verpakkingskosten. Als bedrijf kun je het beste een vouwdoos op maat kopen. Dit scheelt in de kosten en hierdoor heb je minder risico op beschadiging.